Az előírt levegőnyomást a gépjármű vagy a gumiabroncs gyártója határozza meg.
A megfelelő levegőnyomás biztosítja a megfelelő tapadást, a rövidebb fékutat, az alacsonyabb gördülési zajt, a jobb menettulajdonságokat és a kanyarstabilitást.
Az autó sofőrje növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és élettartamát, ha betartja a gumiabroncs előírt levegőnyomásának mértékét.
A gumiabroncs élettartama és biztonsága is függ a megfelelő levegőnyomástól. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következménye a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, valamint a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.
Ha hosszabb távon, az előírtnál alacsonyabb nyomáson használjuk a gumiabroncsot, akkor a gumi szerkezetét visszafordíthatatlan károsodás éri és a butil réteg elmorzsolódik.
A guminyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések és ennek következtében előforduló balesetek elkerülésének.
Ellenőrizni általában hideg gumiabroncson kell, lehetőleg kéthetente vagy tankolásonként.
Kivételt képeznek az EU-ban 2014. november 1. után forgalomba hozott új gyártású autók, melyekbe már TPMS abroncsnyomás-ellenőrző rendszert integráltak. Ez a rendszer a kerekekben lévő nyomást, az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli szenzor által méri, ami jeleket továbbít a fedélzeti computernek, valamint közvetlenül járművezetőnek a guminyomásról.